Social Icons

Friday 1 November 2013

Penjagaan Kesihatan Pergigian Masyarakat

Pengenalan

Fokus Kesihatan Pergigian Masyarakat adalah untuk mencegah karies dan Kanser Mulut. Ini termasuk pemfluoridaan,rawatan fisur disekolah dan program pencegahan dan pengesanan awal pra kanser dan kanser mulut.

Pemfluoridaan

Pemfluoridaan bekalan air awam adalah aktiviti kemasyaratkan yang bertujuan untuk mencegah dan mengurangkan kerosakan gigi . Ia nya telah diterima sebagai salah satu polisi kerajaan bermula tahun 1972. Pada tahun 2006 sejumlah 273 loji rawatan air telah ditambah fluride yang member manafaat kepada 73.9% jumlah penduduk .Seterusnya program tersebut dikembangkan keseluruh penduduk. Kementerian Kesihatan dan Pelbagai Pihak Berkuasa Air telah berkerjasama bagi menjayakan program pemfluoridaan ini.

Fisur Sealant

Program fisur sealant merupakan satu program disekolah yang bertujuan bagi mencegah karies gigi. Program ini dilaksanakan diseluruh Negara bermula pada tahun 1999.Dibawah program ini fisur sealant disapu pada gigi geraham kekal dikalangan kanak –kanak yag berisiko karies.
Before
After

Kanser Mulut

Program Pengesanan dan pencegahan awal prakanser dan kanser disasarkan kepada kumpulan yang berisiko pertama kali dilancarkan pada tahun 1996.Program ini telah dikaji semula dan diperkukuh pada tahun 2002. Tujuan program ini adalah untuk meningkatkan kesedaran tentang faktor-faktor yang menyebabkan kanser mulut . Program ini juga untuk mendidik individu bagi mengesan tanda-tanda awal gejala kanser mulut dan menjalankan pemeriksaan bagi mengesan kanser awal mulut.

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews